2012-12-31

Gravid vecka 39

Bara 13 dagar kvar nu! ♥ Förutom  hjärtklappning, blodet som rusar, surr i benen, tung, svårt att röra sej, obekvämt att sova, trött, matt, molande värk, ilningar så mår jag ganska bra. Känns som jag kan detta nu. Bebisen får gärna komma snart, typ nu! Men hoppas det blir en 2013 trots allt. Hela graviditeten har ju gått bra och jag har mått bra hela tiden, men de sista 10 veckorna tycker jag har varit tunga. Det går ju inte alls att jämföra med förra gången, då hade jag ju inte Elvin att ta hand om. Nu har jag ju haft honom hemma på heltid och det har inte varit det lättaste och kanske inte den lättaste tiden heller, med allt trots mm. Men det är ju mitt egna val och jag tycker ändå att jag fattade rätt beslut. Jag ville ju inte ha honom på dagis för tidigt och nu är jag rätt nöjd med det valet eftersom det härjar så mycket RS-virus just nu. Men allt går ju, och snart kommer jag att kunna röra mej mera och kunna leka mer med honom.




Bebis
Barnet är ungefär 50 centimeter långt. Det har vuxit färdigt nu men kan fortsätta öka i vikt. Allt handlar nu om att förbereda sig på livet utanför din trygga mage. Barnet producerar fett för att klara sig i kylan utanför magen. Levern och hjärtat lagrar näring för att ta till vid syrebrist under förlossningen. Näringen hjälper även det nyfödda barnet att klara sig utan föda det första levnadsdygnet. Vikt 3 450 gram.

Mamma
Symfus-fundus är nu 33-38 centimeter. Kanske du känner dig som en jätte. I början av graviditeten är livmoderhalsen riktad bakåt för att hindra att öppningen vidgas. Nu ändras riktningen och livmoderhalsen kortas ner några centimeter. Du kan känna dig tung och trött samt ha kraftiga förvärkar. Men härda ut, snart är förlossningen här.

Inga kommentarer: